Drama Melayu Tanpa Unsur Syirik Tapi...

Korang suka tengok drama Korea?

Korang suka tengok drama Melayu?

Dalam topik kali ini aku nak share pendapat aku pasal beberapa drama yang aku dah tonton sebelum ni. Drama Melayu dan drama Korea.

Aku amik contoh drama Melayu "7 Hari Mencintaiku 2". Cubalah tengok video babak menantu kurang ajar dengan mak mentua dia ni..

Sebenarnya ada lagi babak lain yang menunjukkan betapa kurang ajarnya watak Mia terhadap mak mentuanya. Siapa yang dah tengok je tahu betapa sakitnya hati tengok drama ni.

Ada lagi drama yang aku tengok rasa sakit hati. Drama "Ryan Aralyn".


Sebenarnya masalah boleh setel kalau watak Ryan awal-awal bagitau perkara sebenar lepas kahwin dengan Aralyn. Aralyn pulak takde hak nak salahkan Ryan bila dah tahu perkara sebenar sebab dia yang pegang phone masa tengah drive. Maknanya salah Aralyn sendiri sampai berlakunya accident.

Tambah menyakitkan hati bila watak Aliff dengan Hanis ambil kesempatan ugut Ryan nak bongkar perkara sebenar. Watak Zarul pulak asyik nak kacau Aralyn yang dah jadi bini Ryan. Memang bikin panaslah tengok drama ni!

Kedua-dua drama tu aku tak habis tengok. Buat aku rasa stress je. Aku tengok drama nak rasa seronok bukan nak rasa stress.

Aku pernah tengok drama Korea "Goblin" dengan "Hotel Del Luna". Dua drama ni berunsur syirik tapi aku tak sakit hati pulak layan sampai habis. Tengok je jangan percaya.


Drama ni cerita pasal lelaki yang takkan mati selagi tak jumpa pengantin perempuan. Tanda-tanda pengantin perempuan Goblin ialah manusia yang boleh nampak dan cabut pedang di dada Goblin. Ceritanya memang mengarut tapi tak menyakitkan hati.

First time tengok drama ni aku rasa pelik sebab goblin Korea ni lain rupanya. Kalau goblin masa aku main game atau tengok kartun dulu-dulu rupa lebih kurang macam ni..

Goblin western?

Sekali Goblin Korea jadi pemilik perniagaan korporat! Hahaha.

Satu lagi drama Korea yang berunsur syirik ialah "Hotel Del Luna".


Drama ni mengisahkan pasal Jang Man Wol yang takkan mati selagi tak jumpa first love dia. 1000 tahun lebih dia jadi pemilik Hotel khas untuk orang yang dah mati. Orang yang dah mati atau hantu-hantu yang menginap di hotel ni berpeluang untuk berehat sebelum ke alam seterusnya.

Serius mengarut cerita ni tapi tak menyakitkan hati.


Drama-drama melayu tak berunsur syirik dah kira satu bonus. Cuma jalan cerita tu janganlah menyakitkan hati penonton. Aku dan penonton-penonton di Malaysia nak tengok drama yang tak buat rasa stress.


Cuba baca luahan atau komen-komen netizen pasal drama melayu. Dorang cukup meluat dan sakit hati tengok drama lelaki gilakan bini orang lain.


Babak pertengkaran menantu dengan mentua pun orang benci tengok so? Ikutlah citarasa penonton! Kalau nak buat drama syok sendiri, tak payahlah tayangkan kat TV.


Dalam banyak-banyak drama yang menyakitkan hati, ada juga drama yang best. Dulu aku suka tengok drama "Dosa Seorang Suami".



Kalau belum pernah tengok, layanlah drama ni. Tiada unsur syirik dan best untuk ditonton.


Aku bukan nak paksa pengarah atau penerbit keluarkan modal lebih besar untuk buat drama setanding drama Korea. Cukuplah sekadar untuk hiburkan penonton-penonton di Malaysia. Jangan ada lagi babak laki gilakan bini orang, menantu kurang ajar, suami dayus dan masalah yang boleh diselesaikan cepat tapi dilambatkan sampai meleret-leret.


Orang ramai dah stress dengan Covid-19, takkan tengok drama pun nak kena rasa stress lagi?


#Allahjagakita

#Dramakita

Comments

  1. Setuju tu bab drama2 melayu mmg byk buat penonton sakit hati. Mmg la katanya bila kita marah kan watak tu, watak dia menjadi.
    Tapi, plis laa.. udah2 la buat cerita yg sakitkan hati penonton 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab setuju. Sepatutnya penerbit/pengarah tempatan kena peka dengan luahan netizen sebelum buat drama.

      Delete
  2. Betul tu..drama melayu menyakitkn hati bila tengok..sampai mencarut d buatnya,buat tambah dosa je😠😠😠

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah masalah sebahagian penerbit/pengarah yang kurang ambil peduli kehendak penonton-penonton drama di Malaysia.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Siapakah Sarjan Hassan yang Sebenar?

Kalaulah Aku Owner TM Unifi..

Kenapa Negara Luar Suka Tiru Kita?