Makan Sosej Meningkatkan Risiko Kanser

Sosej memanglah murah tapi bahaya. Kalau sayang anak, jangan bagi dorang makan sosej. Jangan tunggu anak dah kena kanser baru nak pantau pemakanan anak.


Bahan utama dalam sosej?

Pengilang atau pengusaha sosej mencampurkan 20% isi ayam atau daging bersama-sama dengan 80% bahan lain seperti kulit, tulang, tongkeng dan lemak serta tambahan tepung dan bahan perasa untuk pembuatan sosej. Ia sama seperti pembuatan nuget, dan daging burger. Campuran bahan-bahan tersebut boleh membawa kesan buruk kepada kesihatan.

Kandungan tambahan dalam setiap isi kandungan sosej ialah *Nitrite, Heterocyclic Amines (HCAs), Kandungan garam yang tinggi, Gula, High MSG, Pewarna, Pengawet.

Kenapa Sosej Bahaya Untuk Dimakan?

1) Banyak kajian saintifik membuktikan ia mengandungi bahan-bahan yang boleh membawa risiko kepada kanser usus dan pancreas.

2) Bagi kanak-kanak yang sering makan sosej melebihi 12 batang setiap hari selama sebulan boleh meningkatkan risiko untuk mendapat kanser leukemia.

3) Ibu hamil yang memakan sosej lebih dari sebatang setiap minggu akan meningkatkan risiko kemudaratan pada bayi dalam rahim.

4) Meningkatkan risiko serangan sakit jantung.

Oleh itu, jom berhenti makan sosej. Banyak lagi makanan lain yang lebih baik dari sosej.

Source


Comments

  1. Makanan2 segera spt sosej ni mmg mudah sgt nak dpt sekarang, sama ada beli di pasaraya, restoran atau stall tepi jalan.. mmg sepatutnya kita jauhkan especially anak2 juga sbb klu dah ketagih seronok makan, mmg susah.. thanks sharing info ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi komen di blog saya. Saya setuju 100% dengan pendapat saudara.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Siapakah Sarjan Hassan yang Sebenar?

Kalaulah Aku Owner TM Unifi..

Kenapa Negara Luar Suka Tiru Kita?