Kenapa Kita Suka Tiru Luar Negara?

Dari penulis novel sampailah pengarah di Malaysia memang suka meniru. Memang bukan semua tapi susah nak cari orang yang boleh hasilkan lagu atau cerita yang bukan ciplak dari luar negara. Kita ambil contoh drama Malaysia "Sweet Dreams" tiru drama Korea "While you were sleeping".



Dah tengok video atas? Try tengok video bawah lak.



Memang tak 100% tiru tapi tiru tetap tiru. Sudahlah tiru, diambilnya ustaz Wahabi dalam drama Sweet Dreams. Bertambah benci aku nak tengok drama ciplak yang diolah semula ni.

Dulu aku excited nak tengok Jozan Show sekali diambilnya jugak PU Azman. Buat apa panggil ustaz Wahabi masuk dalam Jozan Show? Astro dah jadi penyokong kuat Wahabi ke?

Jangankan drama, variety show pun nak tiru luar negara jugak. Aku suka tengok Running Man sejak tahun 2011 lagi. Memanglah Running Man disiarkan pada tahun 2010 tapi aku tahu dari awek aku masa tahun 2011 so tahun 2011 baru aku layan Running Man.

Hunter menang dalam Lari episod satu tahun 2015.
Berjuta-juta rakyat Malaysia dah tengok Running Man siap ada yang pakai topi Leessang. Ada jugak yang pakai tshirt "Monday Couple". Ada jugak yang pakai nametag kat belakang baju dorang sebab nak ikut macam ahli Running Man (yang ini aku rasa poyolah haha).



Mak aku pun boleh suka tengok Running Man sebab kelakar. Tiba-tiba tahun 2015, sibuk je ada orang nak buat program realiti "Lari" tiru Running Man. Panggil pulak Azwan Ali memang downlah program Lari.

Siap nak ada spy jugak tapi digelar hunter. Bayangkan episod pertama, peserta-peserta tengah blur nak buat tugas tiba-tiba ada spy sabotaj dorang. Lepas tu takde cara nak kalahkan spy, takde clue atau sebarang petanda untuk singkirkan spy atau hunter di kalangan dorang.

Permainan yang berat sebelah dan tak adil. Lepas tu ada Mr X marah-marah sebab nak bagi hadiah emas BSN kat satu orang pemenang je? Dari awal dah rancang nak hunter menang ke?

Memang patut program Lari dikuburkan terus. Jangan mengada-ngada nak buat rancangan macam tu lagi. Nasib baik takde orang upload Lari episod pertama 2015, kalau tak memang aku letak dalam artikel ni bagi korang tengok sendiri.

Lagu pun nak tiru. Orang dulu-dulu pun pandai tiru lagu tapi aku tak nak share sini sebab orangnya dah meninggal dunia.

Asyik orang Malaysia je tiru luar negara. Ada tak orang luar tiru hasil karya negara Malaysia?

Insha Allah lain kali aku buat topik pasal tiru lagi so stay tuned on my blog.

P/s : Tirulah cara orang alim beribadat.

Source


Comments

Popular posts from this blog

Siapakah Sarjan Hassan yang Sebenar?

Kalaulah Aku Owner TM Unifi..

Kenapa Negara Luar Suka Tiru Kita?