10 Pulau Terbaik untuk Pelancong di Sabah

Pernah pergi Sabah? Kalau ada rancangan nak ke Sabah, boleh pergi ke 10 pulau tercantik di sana. Jom tengok-tengok dulu gambar 10 pulau terindah di Sabah!

Kapalai
Pulau Kapalai photo diambil dari sini.
Pulau ni sesuai untuk orang yang minat snorkeling and diving. Boleh tengok keindahan dalam laut. Nampak tak dari jauh gambar tu, lautnya nampak cantik je kan?

Sipadan
Pulau Sipadan credit to here.
Sebuah pulau di Malaysia yang paling banyak disiarkan di National Geographic dan Discovery Channel. Orang tempatan di Sabah mahupun dari luar Sabah cukup suka menyelam kat sini.

Pulau Mabul
Pulau Mabul credit to here.
Pulau Mabul paling dekat dengan Pulau Sipadan. Mabul merupakan satu dari pulau-pulau yang paling top di kalangan penggemar snorkeling and diving. Ada banyak corals, color-color punya fish dan penyu. Corals tu apa? Batu karang tapi bukan penyakit batu karang ye.

Bohey Dulang
Bohey Dulang credit to here.
Bohey Dulang atau dikenali juga sebagai Pearl Island. Pulau ni terletak di Taman Marin Tun Sakaran. Tempat ni jadi tumpuan banyak photographer dari dalam dan luar negara.

Pom-Pom
Pulau Pom-Pom credit to here.
Satu lagi tempat untuk peminat-peminat snorkeling dan diving ialah Pulau Pom-Pom. Kalau setakat nak mandi atau jalan-jalan tepi pantai ni pun seronok juga.

Lankayan
Pulau Lankayan credit to here.
Pulau Lankayan adalah sebuah pulau resort batu karang tropika yang amat kecil yang berada di Laut Sulu, terletak di barat laut Pulau Borneo, dibawah naungan negeri Sabah, Malaysia. Pulau ini terletak kira-kira 15 km dari Sandakan.

Mataking
Pulau Mataking credit to here.
Pulau Mataking merupakan destinasi bulan madu yang terkenal bagi pelancong-pelancong dari Eropah. Pasangan suami isteri di Malaysia pun boleh juga berbulan madu di sini. Tempatnya memang cantiklah.

Mantanani
Pulau Mantanani credit to here.
Pulau Mantanani juga dikenali sebagai Pulau Duyung sebab ada dugong. Dugong dengan duyung sama ke? Hentam sajelah.

Pulau Tiga
Pulau Tiga credit to here.
Pulau Tiga menjadi tempat paling awal penggambaran reality program "Survivor". Keunikan pulau ni ialah lumpur dari gunung dan pulau ular.

Sapi
Pulau Sapi credit to here.
15 minit je perjalanan naik bot dari Kota Kinabalu ke Pulau Sapi. Para pelancong ada sikit takutlah sebab kat pulau ni ada babi hutan dan cicak besar gedabak.

So apa pendapat anda? FYI, senarai top 10 pulau terbaik di Sabah tak ikut turutan ya. Ok bah!


Sumber
Top 10 Islands of Sabah

Comments

  1. Kalau berkesempatan, lawatlah semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, boleh je lawat semua kalau berkesempatan dan berkemampuan.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Siapakah Sarjan Hassan yang Sebenar?

Kalaulah Aku Owner TM Unifi..

Kenapa Negara Luar Suka Tiru Kita?